Afbeelding bij Mindfullness

Mindfullness

Mindfulness Training
Deze training wordt ook wel aandachtstraining genoemd, het is een meditatietechniek die al meer dan 2500 jaar oud is. Mindfulness betekent: “doelbewust gewaar zijn van moment tot moment zonder oordeel”. In het Nederlands wordt het wel vertaald met aandacht, gewaar zijn, of opmerkzaamheid.

Door de oefeningen wordt lichaam en geest weerbaarder en flexibeler.
Daarom kunnen ook mensen zonder speciale klachten profiteren van beide Mindfulness trainingen.

Deelnemers noemen als resultaat van de Mindfulness training:

  • effectiever omgaan met stressvolle situaties
  • afname van klachten
  • milder geworden voor mezelf
  • een verbetering van de kwaliteit van leven
  • beter kunnen ontspannen
  • meer energie
  • beter kunnen concentreren
  • meer zelfvertrouwen
  • het herkennen van en anders omgaan met ondermijnende gedachten of patronen
  • beter eigen grenzen kunnen aangeven
  • beter kunnen omgaan met dwanggedachten

Er zijn twee unieke Mindfulness trainingen ontwikkeld:

1. De Mindfulness Based Stress Reduction, ofwel de MBSR. De training richt zich op het vermogen van mensen om met aandacht hun lichaam, gevoelens, en gedachten waar te nemen. En zo ervaren hoe stress ons zowel lichamelijk als psychisch beïnvloedt en hoe we hier automatische reacties op hebben ontwikkeld. Door gerichte aandacht kunnen we ontdekken dat er de keuze is om anders te reageren, en dit blijkt een zeer effectieve methode om te leren omgaan met stress, pijn, ziekte en milde psychische klachten.

2. De Mindfulness Based Cognitive Therapy ofwel de MBCT. Deze werkt goed voor mensen met stress ten gevolge van depressieve stemmingsklachten, somberheid- en angstklachten. De training is gericht het effectief leren hanteren van somberheid, angst en paniek, piekeren, dwanggedachten en depressieve stemmingen. Onderdelen uit de Cognitieve psychologie zijn hier geïntegreerd met Mindfulness.

Zowel naar MBSR als MBCT is empirisch onderzoek gedaan en nog steeds worden beide behandelmethoden wetenschappelijk getoetst. Uit onderzoek blijkt dat lichamelijke en psychologische klachten significant afnemen, ze effectiever leren omgaan met stresssituaties, ze zich beter kunnen ontspannen en een grotere kwaliteit van leven ervaren. MBCT blijkt een effectieve methode om terugval bij depressie te voorkomen.

Data start trainingen: nadere informatie via e-mail elisabeth.kools@telfort.nl of mob. 06 51 95 48 44 Afhankelijk van de aanmeldingen MBSR of MBCT. De training gaat door bij minimaal 6 deelnemers. Kleinere specifieke groepjes op verzoek kan ook op afspraak. Elisabeth Kools combineert afhankelijk van de specifieke klachten van deelnemers MBSR en MBCT onderdelen in haar training.

Tijdens acht trainingsbijeenkomsten van 2,5 uur maken maakt u de meditatietechniek eigen door middel van oefeningen, theorie, feedback en is er gelegenheid tot het uitwisselen van eigen ervaringen. De training vraagt een intensieve investering. Er wordt van u verwacht dat u 1 uur per dag aan huiswerk besteed gedurende de gehele trainingsperiode.

Het huiswerk bestaat uit meditatie- en yoga- oefeningen met behulp van oefen Cd’s in combinatie met opdrachten om Mindfulness op een eigen manier te integreren in het dagelijks leven. In week 6 wordt een extra oefen dagdeel gehouden.

Individueel Mindfulness Training
Op afspraak 8 x 1,5 u. Vooraf worden de afspraken overeengekomen met voldoende ruimte om de Mindfulness oefeningen te doen. Vooral geschikt voor mensen met variabele werktijden of een situatie waarin de training van 8 weken aaneengesloten te veel of niet mogelijk is. 

Vervolg jaartraining:
Deze training is bedoeld om Mindfulness verder te ontwikkelen in de praktijk te brengen. In het programma zijn basis oefeningen van Mindfulness opgenomen. We gebruiken meditatieve Daoïstische / Boeddhistische teksten ter inspiratie en verdieping van de meditatie en ter versterking van ons innerlijk leiderschap. We volgen maandelijks het ritme van de seizoenen. In de 2e helft van het jaar gaan we oefenen met inzichts meditatie ofwel Vipassana. Een meditatievorm die aansluit op Mindfulness om zo ons innerlijke veld van ervaren verder te onderzoeken.

Aanmelden voor een van de trainingen:
Per mail elisabeth.kools@telfort.nl of mobile 06 51954844
We maken dan een afspraak voor een (kosteloos) kennismakingsgesprek van 30 min. U kunt daarin uw vragen kwijt en bespreken we welk van de trainingen voor u geschikt is. Het gesprek is geheel vrijblijvend en verplicht u tot niets. 

Studiegroep: over de werking van het vrouwelijke, Mindfulness in het ritme van de Seizoenen
Sinds een paar jaar bestudeer ik vanuit de vraag naar de werking van het vrouwelijke zoals beschreven in oude taoïstische teksten. Wat heeft deze eeuwenoude ervaringskennis mij te zeggen? Tot welke antwoorden inspireren zij mij? Het vrouwelijke blijkt ook te gaan over de weg van donker naar licht, van gebrokenheid naar heel worden, kortom het proces van ontwaken zelf. Niet iets verhevens maar een gewoon alledaags proces. En daarmee gaat het over een innerlijke houding ten aanzien van de wereld waarin je leeft, over het innerlijke zuiveren, leven vanuit resonantie, worden wie je bent, over helen, bestemming en de kracht om vormen los te laten die het leven niet meer doorlaten. Kortom het vrouwelijke gaat over het proces van de aansluiting met de innerlijke bron en het belichamen van levens wijsheid te midden van het volle turbulente leven met alle spanningsvelden dat het met zich mee brengt.

Locatie: in Amsterdam, / Max. 8 pers. Is een doorgaande groep.
Data: maandelijks, zie agenda
Tijd: zondagmiddag 14.00 – 16.00
Aanmelden studiegroep graag per mail: elisabeth.kools@telfort.nl met daarin de contactgegevens als naam, adres en telefoonnummer en de reden van aanmelding.